YΓΕΙΑ


ΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ ΚΑΙ
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΥΝΤΕΛΕΙ ΣΤΗΝ
ΜΑΚΡΟΖΩΙΑ ΜΑΣ!



MEDITERRANEAN DIET
TIPPED TO MAKE
WORLD HERITAGE LIST



Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΚΟΥΖΙΝΑ
ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΗΝ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΩΣ Η
ΠΛΕΟΝ ΥΓΙΕΙΝΗ ΣΕ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΛΙΜΑΚΑ

 

                                   

Μεσογειακή διατροφή:
Η συνταγή της μακροζωϊας !

Οπως αποδεικνύουν και έρευνες ομογενών επιστημόνων
που γίνονται στην Αυστραλία.

  Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ  ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗ

 

Το μοτίβο της μεσογειακής διατροφής χαρακτηρίζεται από υψηλή κατανάλωση λαχανικών,οσπρίων φρούτων και δημητριακών , μέτρια με υψηλή κατανάλωση ψαριών ,χαμηλή κατανάλωση κορεσμένου λίπους και υψηλή κατανάλωση μη κορεσμένου  (ιδιαίτερα,ελαιόλαδου).

Επίσης χαμηλή,ή και μέτρια κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, και κυρίως τυριού και γιαουρτιού,χαμηλή κατανάλωση κρέατος  και μέτρια κατανάλωση αλκόολ,     κυρίως κρασιού.        

    Καθηγ. Κατερίνα Ιτσιοπούλου

Η υπεροχή της μεσογειακής διατροφής σε σχέση μαυτή άλλων χωρών,αποδεικνύεται

από έρευνες που έχουν γίνει από Πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια.

Η δόκτωρ Αντιγόνη Κουρή, έχει συμμετάσχει και επιτηρήσει αρκετές από αυτές τις έρευνες, η ίδια δε δήλωσε στα ΜΜΕ ,ότι κάνοντας το διδακτορικό της σε συνεργασία με τη Καθηγήτρια Αντωνία Τριχοπούλου και το Καθηγητή Mark Wahlqvist,διαπίστωσε αφού σύγκρινε 189 ηλικιωμένους ‘Ελληνες στη Μελβούρνη, με 104  ηλικιωμένους Ελληνες στην Ελλάδα κατά την περίοδο 1989-1992, ότι οι ‘Ελληνες της Μελβούρνης ζουν περισσότερα χρόνια, επειδή η καθημερινή τους δίαιτα συνίσταται περισσότερο από παραδοσιακά φαγητά  και κυρίως όσπρια.

Το διδακτορικό της Δόκτωρ Αντιγόνης Κουρή ,ήτανε μέρος μιάς πιό ευρείας έρευνας με τον τίτλο : Διατροφικές Συνήθειες στα ‘Υστερα Στάδια της Ζωής» η οποία, επίσης εξέτασε και σύγκρινε ηλικιωμένους Σουηδούς,στη Σουηδία,Ιάπωνες στην Ιαπωνία και Αγγλοκέλτες στην Αυστραλία .

Η ίδια ήταν Συντονίστρια αυτής της έρευνας στην οποία συμμετείχαν 800 άτομα. 

H πρώτη αυτή μελέτη έδειξε, ότι η μεσογειακή διατροφή βελτιώνει το γενικό μέσο όρο ζωής των ηλικιωμένων  της Ελλάδας.

         Δρ Αντιγόνη Κουρή,

Η έρευνα έδειξε επίσης, τα πλεονεκτήματα της μεσογειακής διατροφής,που οδηγούν στη μακροζωϊα και μπορούν να αποκτηθούν και από μη μεσογειακούς λαούς,που ακολουθούν όμως τη συγκεκριμένη δίαιτα.

Σε μεταγενέστερη έρευνα, που  διεξήχθη από την Δόκτωρα Ειρήνη Δαρμάδη,υπό την επιτήρηση της Δόκτωρ Αντιγόνης Κουρή, στο Πανεπιστήμιο Monash ,αναλύθηκαν όλα τα παραπάνω στοιχεία και το  συμπέρασμα ήταν,ότι οι ‘Ελληνες της Μελβούρνης απολαμβάνουν περισσότερο τα προνόμια  της μακροβιότητας σε σχέση με τους ‘Ελληνες της ‘Ελλάδος, τους Σουηδούς, τους Ιάπωνες και τους Αγγλοκέλτες,λόγω της υγιεινής διατροφής που ακολουθούν και την υψηλή κατανάλωση οσπρίων.

Σε μιά ακόμα πιό πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε στο British Medical Journal του 2005 από την  Καθηγήτρια Αντωνία Τριχοπούλου, αποδείχτηκαν γιά μία ακόμη φορά τα ευεργετικά στοιχεία της Μεσογειακής Διατροφής.

Στη μελέτη έγινε ανάλυση του διατροφικού μοτίβου περίπου 75.000 ανδρών και γυναικών ηλικίας μεγαλύτερης των 60 χρόνων σ’εννέα χώρες:Δανία,Γαλλία,Γερμανία, Ελλάδα,Ιταλία, Ολλανδία,Ισπανία, Σουηδία, και Ηνωμένο Βασίλειο-που συμμετείχαν στη μελέτη EPIC (Ευρωπαϊκή Προοπτική Ερευνα,γιά την μελέτη του Καρκίνου και της Διατροφής ) .

Οι ερευνητές, αφού έλαβαν υπόψη τους παράγοντες όπως το κάπνισμα και το μορφωτικό επίπεδο, κατέληξαν ότι όσο πλησιέστερο είναι το μοτίβο της διατροφής κάποιων στο μεσογειακό ,τόσο λιγότερο κίνδυνο διατρέχουν να αποβιώσουν στην ηλικία που βρίσκονται, το δε ποσοστό έδειξε μείωση 7% ,γιά όσους πλησιάζουν το συγκεκριμένο  μάλιστα μοτίβο !

Τα αποτελέσματα φάνηκαν καλύτερα γιά τους κατοίκους της Ελλάδας και της Ισπανίας που μαγειρεύουν με το Μεσογειακό τρόπο και φαίνεται να είναι πιό κοντά στο μοτίβο της Μεσογειακής δίαιτας .

Η τελευταία έρευνα στο θέμα αυτό της μεσογειακής διατροφής,γίνεται από την φοιτήτρια Τάνια  Θώδη ,υπό την επιτήρηση της Δρ Αντιγόνης Κουρή, σε συνεργασία με την αναπληρώτρια Καθηγ. Κατερίνα Ιτσιοπούλου στο Τμήμα Διαβητικών του Πανεπιστημίου La Trobe.

Η έρευνα επικεντρώνεται σε ηλικιωμένους της Μελβούρνης που προέρχονται από ελληνικά νησιά και κυρίως την Κρήτη (καθώς οι πρώτες έρευνες και μελέτες γιά τα πλεονεκτήματα της Μεσογειακής Διατροφής ξεκίνησαν από την Κρήτη ).

Το διδακτορικό αυτό,είναι μέρος της έρευνας MEDIS ( Μελέτη μεσογειακών Νησιών ) η οποία διεξάγεται από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο τα τελευταία χρόνια με την συνεργασία του Καθηγητή Ευάγγελου Πολυχρονόπουλου.

‘Οπως αναφέρει η Καθηγήτρια κ. Ιτσιοπούλου στο blog της, ο περισσότερος κόσμος πιστεύει ότι η μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει μεγάλη κατανάλωση ελαιολάδου, ψητού κρέατος ζυμαρικών και ψωμιού.

Παρ’όλα αυτά , στην πραγματικότητα ,υπάρχουν περισσότερα από 30 διαφορετικά μοτίβα διατροφής , που εντάσσονται στο ευρύτερο μεσογειακό , λόγω των πολλών  χωρών που περιβάλλουν τη Μεσόγειο .

Η “Παραδοσιακή Κρητική Διατροφή” θεωρείται στους επιστημονικούς κύκλους  ως το αρχέτυπο της μεσογειακής δίαιτας,ενώ σε έρευνα του “60” αποδείκτηκε,ότι άνθρωποι

από την Κρήτη,λόγω των ευεργετικών  χαρακτηριστικών τους ,που  αποδίδονται στην

διατροφή τους , εμφάνισαν το μικρότερο ποσοστό θανάτων από καρδιακές παθήσεις σε σχέση με ανθρώπους από άλλες χώρες.

Αυτή είναι λοιπόν, η συνταγή της μακροζωϊας, η  “ Μεσογειακή  Διατροφή ” και όσοι θα ήθελαν να ζήσουν περισσότερα χρόνια και να αποφύγουν χρόνιες ασθένειες, θα ήτο καλό ν’αρχίσουν να συμπεριλαμβάνουν στη καθημερινή τους διατροφή λαχανικά ( και ιδιαίτερα πράσινα φυλλοειδή ),δημητριακά (και κυρίως ψωμί με προζύμι αντί γιά ζυμαρικά) , ελαιόλαδο ως την κύρια πηγή λίπους στη δίαιτά τους, μέτρια ποσότητα τυριου ( κυρίως κατσικίσιο τυρί ), γιαούρτι, ξηρούς καρπούς, περισσότερα ψάρια και λιγότερο κρέας, περισσότερα όσπρια, και μέτρια ποσότητα κρασιού με κάθε γεύμα.

Με άρθρο που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην εφημερίδα The Age αναφέρθηκε ότι η λίστα παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO,που περιλαμβάνει τοποθεσίες και μνημεία , αλλά και μία λίστα με πιό πολλά στοιχεία πολιτιστικής κληρονομιάς,όπως προφορικές παραδόσεις,τέχνες,κοινωνικές πρακτικές,τελετές και φεστιβάλ,αναμένετε

να συμπεριλάβει μιά κανούργια καταχώρηση–γαστρονομική αυτή τη φορά – την μεσογειακή δίαιτα, και η απόφαση αναμένεται να ανακοινωθεί  τον  Νοέμβρη »

ΔΗΜΗΤΡΑ  ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗ  

Σ.Σ. του «Νέου Πυρσού»

Το άρθρο αυτό και με αυτές τις φωτογραφίες

δημοσιεύθηκε την  Δευτέρα 27 Ιουνίου  2011

πρώτα από την εφημερίδα « Νέος Κόσμος » 


 

 
 

Ο ΝΕΟΣ ΠΥΡΣΟΣ  ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ
alfredkouris@optusnet .com.au